Kycklinggratäng!

Här kommer ett recept på en Kycklinggratäng med ris som jag haffade åt mig på Ica. Vi testade ikväll och det var hur gott som helst.


4 portioner
¤ 1 Grillad kyckling ( jag tog kycklingfilé och skar ner i bitar och stekte med salt & peppar)
¤ 1 Röd paprika, hackad
¤ 1 dm Purjolök, skivad
¤ 1 Gul lök, hackad
¤ 2 Vitlöksklyftor, hackade eller pressad
¤ 1-2 Äpplen, helst Granny Smith, skalad och hackad ( Jag är inte så förtjust i i frukt i mat så jag hade inge äpplen)
¤ 1-2 Burkar champinjoner
¤ 2-3 dl Creme fraiche
¤ 2-3 dl Grädde
¤ 1 dl Mango Chutney
¤ 2 msk Tomatpuré
¤ 1 tsk Sambal oelek
¤ 2 tsk Curry
¤1 tsk paprikapulver, salt och peppar
¤ 5dl jasmineris
¤ Riven ost och cocktailtomater efter smak ( jag hade inga tomater hemma så det skippade jag)

Gör så här.
Koka riset och låt det svalna. Rensa kycklingen och skär i bitar.
Fräs lök, purjo, paprika, chamoinjoner, äpple, vitlök med curry tills grönsakerna blivit mjuka.
Häll över grädde, creme fraiche, mango chutney, tomatpuré, sambal, paprikapulver, salt & peppar. Rör om låt puttra några minuter. Tillsättkycklingen och lått puttra nån minut till. Bred ur riset i en smord eldfast form, bred över kycklingröran och strö över tomaterna och osten.
Gratinera i ugn 15 min på 225 grader.
Servera med sallad.



Smakar betydligt mycket bättre än vad det ser ut ;P


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Valfritt innehåll
RSS 2.0