Lemon Curd Kaka

Denna kaka har jag ingen bild på och den blev inte alls som den ser ut som i kakboken jag har. Men någon annan kanske lyckas bättre ;)


Kakbotten

125 g osaltat smör
4 msk socker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt

¤ Värm ugnen till 175 grder. Klä en form, 20x20 cm med aluminiumfolie.
¤ Skär smöret i bitar och smält det långsamt i en kastrull. Ta av från värmen och rör ner socker och vaniljsocker.
¤ Rör sedan ner mjölet och salt.
¤ Täck formens botten med degen
¤ Grädda i 30 min tills den är gyllene.
¤ Ta ur och sänk värmen till 150 grader.

Krämen

4msk strösocker
2 msk vetemjöl
2 ägg
1½ dl lemon curd
5 msk nypressad citronsaft
2 msk florsocker till pudring

¤ Blanda strösocker och vetemjöl i en en bunke.
¤ Vispa ner ägg och rör ner lemon curden och citronsaft.
¤ När kakbotten är färdig breds krämen på i ett tjockt lager.
¤ Grädda i ytterligare 20 min, eller tills krämen blivit "krämigt fast".
¤ ta ut ur ugnen och låt svalna i formen.
¤ Lyft över kakan i folien till en skärbräda och skär i bitar.
¤ Pudras med florsocker vid servering.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Valfritt innehåll
RSS 2.0