Saffransskorpor

Saffransskorpor
 (recept jag fått av Lizette)
1 g saffran
2 msk socker
100g smör el margarin
2 ägg
1 1/2 dl socker
50 g mandel
5 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver


¤ Stöt saffran och socker i en mortel.
¤ Smält matfettet och rör i saffran och socker.
¤ Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
¤ Skålla , skala och grovhacka mandeln.
¤ Blanda mandel, vetemjöl, bakpulver och russin och rör ner blandningen i äggsmeten omväxlande med det smälta smöret matfettet.
¤ Dela degen i 3 delar. Rulla ut varje till en längd, motsvarande bakplåtens längd, lägg längderna på bakplåtspappersklädd plåt.
¤ Grädda ca 10 min i 200 grader mitt i ugnen.
¤ Skär längderna direkt i sneda bitar och ställ bitarna med ena snittytan upp.
¤ Torka 3 min i 175 grader.
¤ Vänd bitarna så att den andra snittytan kommer uppåt och torka ytterligare 3 min.
¤ Klart!

Dom är grymt goda och är ett måste till glöggen.

Kommentarer
Postat av: Sara

vad va de du misslyckades med då? :( jag måste sätta igång med mitt bak jag å.. ledig imorgon så ska nog börja då, sen blir jag ledig i 4 veckor efter torsdag så då hinner jag nog lite :D ja, de är supersmarrigt, går inte att ta bara en! jag är oxå en sucker för choklad o nougat!!

2010-12-14 @ 20:56:22
URL: http://blondstar.blogg.se/
Postat av: sofie

Men guuud va mkt gott du bakar kvinna :P hehe. Jag ska också göra saffransskorpor innan jul hade jag tänkt, marcus mamma kom med ett knyte saffransskorpor igår, dom är ju såååå goda! :D



Marcus håller på med den fuktskadade väggen i källaren, not så funny!! Vill få klart innan jul så att man kan vara där nere på julafton juu :)

2010-12-14 @ 21:45:59
URL: http://soofieeklund.blogg.se/
Postat av: Sofie

Ja supergoda! :D



Ja, nu är ju utsidan klar så nu har M och pappa satt upp stålreglar och har snart isolerat klart så sen ska de upp gipsskivor på de sen så är de väl klart, nästan iaf, vi har inte börjat med duschrummet än, de får vänta :P

2010-12-15 @ 20:31:30
URL: http://soofieeklund.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Valfritt innehåll
RSS 2.0