Chokladdoppad Lakritskola

Chokladdoppad Lakritskola
Ca 60 stycken

3dl Vispgrädde
3dl Strösocker
1dl Sirap
1msk Kakao
0.75dl Turkisk peppar,
2 2 Tsk smör
200g Mörk choklad

¤ Klä en form, ca 20 x 20 centimeter, med bakplåtspapper.
¤ Krossa karamellerna i en mortel.
¤ Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta.
Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock tills termometern visar 117–120 grader eller tills smeten klarar kulprovet. 
Det tar ca 15 minuter i en vid gryta.
Rör om då och då.
¤Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna.
¤ Smält under tiden chokladen i vattenbad, låt den svalna. Det ska helst bara vara ca 10 graders skillnad på kolan och chokladen!
¤ Skär eller klipp kolan i bitar. Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper.



Jag tyckte nästan att det blev för lite lakritssmak så om man gillar lakrits väldigt mycket så ha i med Turkiskpeppar. Sen blev kolan så tunn (iaf min =)) så jag skar och forma den till en fyrkant ungefär så riktigt 60st blev det väl inte. Sen så använde jag ljus choklad istället för mörk.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Valfritt innehåll
RSS 2.0